سرنوشت ۴۵ کرسیِ مجلس ۲۱ اردیبهشت تعیین تکلیف می‌شود

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و با انتخاب ۴۵ نماینده، پروندۀ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بسته خواهد شد.

نمایندگانِ تمامی 88 کرسی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برای یک دورۀ هشت‌ساله انتخاب شدند ولی انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده شد. مجلس شورا دارای 290 کرسی است که با رأی مردم در اسفند گذشته، 245 منتخب به مجلس دوازدهم به‌صورت مستقیم راه یافتند و 45 نفر هم باید در دور دوم انتخاب شوند.

تکلیف 45 کرسیِ 22 حوزه انتخابیه هنوز به‌صورت کامل مشخص نشده است و حوزه‌های «تبریز، آذرشهر و اسکو» ، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان »، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» به دور دوم راه‌یافته‌اند.

بر اساس این گزارش، مسئلۀ برگزاری انتخاباتِ تمام‌الکترونیک یکی از مسائلی است که به‌عنوان یک مطالبه وجود داشت و چندین سال بود که مطرح می‌شد؛ در انتخابات اسفند 1402، حوزه‌های «رشت و خمام»، «ملایر»، «آبادان» و «قم، جعفرآباد و کهک» این شکل از انتخابات را برگزار کردند.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، جمعه 21 اردیبهشت 1403 مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. حوزه‌های «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر» و «ملایر» هشت حوزه‌ای هستند که انتخابات تمام‌الکترونیک خواهند داشت.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره شرایط کسانی که می‌توانند در این دور شرکت کنند گفته است کسانی که در دور اول در همان حوزه انتخابیه رأی داده‌اند یا کسانی در مرحله اول انتخابات در هیچ حوزه و شهرستانی شرکت نکرده باشند، مجاز به شرکت در این دور از انتخابات هستند.

نظرات